تهویه مطبوع مدارس راهنمایی و متوسطه

معمولا در ایران برای سیستم تهویه مدارس راهنمایی و متوسطه طراحی خاصی صورت نمی گیرد و فقط به سیستم گرمایشی اکتفا می شود. در حالی که با توجه به پیشرفت های مدارس از جمله افزوده شدن آزمایشگاه ها ، سالن های آمفی تئاتر ، کارگاه ها و کلاس های کامپیوتر ، امروزه به سیستم تهویه سرمایشی و گرمایشی جامعی برای ایجاد شرایط آسایش در این نوع از مدارس نیاز است.

۱ . آمفی تئاتر

این ساختمان باید دارای فضایی آرام و دارای تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و تامین هوای تازه و در برخی موارد دارای تاسیسات تهویه مطبوع باشد. معمولا به جز برای برگزاری اجتماعات ، انجمن ها و رویدادهای خاص از آمفی تئاتر استفاده نمی شود.

۲ . تهویه مطبوع کلاس های کامپیوتر

در این قسمت به دلیل وجود تجهیزات کامپیوتری ، مقدار حرارت محسوس تولیدی بسیار زیاد است. در کلاس های کامپیوتر می توان برای جبران بارهای اضافی از تجهیزات سرمایشی اضافی مانند واحدهای سرمایش موضعی استفاده کرد.

۳ . کارگاه ها

برای حذف بو و دود باید در کارگاه ها سیستم تامین هوای تازه پیش بینی شود. معمولا کارگاه ها فاقد سیستم تهویه مطبوع ولی دارای گرمایش زمستانی و سیستم تامین هوای تازه هستند. برای جلوگیری از انتشار بو و دود باید فشار کارگاه ها نسبت به فضاهای مجاور منفی باشد. در صورت لزوم می توان از سیستم های تخلیه هوای خاص از قبیل سیستم تخلیه دود حاصل از جوشکاری یا تخلیه مونوکسید کربن استفاده کرد. در کارگاه های صنعتی باید از سیستم جمع آوری گرد و غبار استفاده شود تا بتوان هوای جمع آوری شده در آنها را مجددا به درون فضای کارگاه برگرداند. در این گونه کارگاه ها به دلیل وجود تجهیزات کارگاهی ، بار حرارت محسوس زیاد خواهد بود و باید در طراحی لحاظ شود.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *